Riskbedömningen inför flytten visade på många risker. Nu är fem av de fasta underskötersketjänsterna bemannade av tillfälligt anställd personal och minst två undersköterskor som arbetat många år på Vaukagården/Björkbacken överväger för närvarande att lämna sina anställningar.

I samband med flytten från Vaukagården till Björkbacken minskade den fasta grundbemanningen. Den riskbedömning som gjordes då visade på hög risk för bland annat stress hos personalen. Sedan dess har minst två utredningar visat på flera problem som drabbat både boende och personal.

I ett brev till kommunstyrelsens ledamöter uttrycker en undersköterska som jobbat drygt 20 år på Vaukagården och Björkbacken stor oro för personalsituationen. I dagsläget är fem av de fasta underskötersketjänsterna bemannade av tillfälligt anställd personal.

– Vi gör allt vi kan för att behålla och rekrytera personal, säger Bitte Westerlund, äldreomsorgschef.

I brevet till kommunstyrelseledamöterna sägs att personalen de senaste åren gång på gång påtalat saker som inte har fungerat i verksamheten.

”När flytten till Björkbacken närmade sig sades det att bara vi flyttade så skulle allt lösa sig… Jag trodde inte på det och tyvärr hade jag rätt. Däremot fick vi nya problem på Björkbacken, så vi har alltså kvar gamla problem och har fått nya. ” , sägs i brevet.

Ett av de problem som nämns i brevet är den översyn av scheman som nu pågår. Tanken är att nattpersonal ska gå från det tvättstugeschema, också kallat önskeschema, som har använts i mer än 20 år, till ett fast schema. Dagpersonalen gick från önskeschema till fast schema i och med flytten och den sänkta grundbemanningen.

”Vi på natten har i alla år haft ett fungerande system där vi turats om med storhelger och kommit överens. Att jobba storhelg är både en plikt och en rättighet, för vi har ibland haft det udda problemet att storhelgsnätterna inte har räckt till, till de som velat jobba.”, sägs i brevet.

Björkbacken/Såhkedievvá. ARKIVBILD

Lena Norrman är sedan två månader tillbaka enhetschef på Björkbacken. Hon var alltså inte enhetschef när flytten från Vaukagården till Björkbacken gjordes. Men hon leder den översyn av scheman som nu pågår, och hon har presenterat förslaget som innebär att nattpersonalens önskeschema försvinner.

– Vi behöver kvalitetssäkra verksamheten under dygnets alla timmar. De boendes omvårdnadsinsatser förändras och vi måste anpassa schemat efter verksamheten. Jag har öppnat upp en dialog med personalen för att vi ska titta på hur vi kan förbättra och kvalitetssäkra verksamheten.

När det gäller åsikterna i brevet som skickats till kommunstyrelsens ledamöter säger Lena Norrman:

– Alla har yttrandefrihet, man får tycka och tänka och känna vad man vill, det handlar om enskilda individer.  säger hon.

Den undersköterska som skrivit brevet står fast vid att det schema som har fungerat i mer än tjugo år kan användas även i fortsättningen om det finns en enighet bland nattpersonalen.

– En del av gruppen går på fasta schemarader, för att de själva önskar det. Önskeschemat gäller de nätter som inte täcks av de fasta schemaraderna, säger hon. Vi har klarat av det här själva i mer än tjugo år, men just nu vet vi inte ens vem som gör vårt schema och vem som ska jobba under jul och nyår.

Minst två av de undersköterskor som under många år har arbetat natt på Vaukagården och senare Björkbacken överväger nu att lämna sina jobb.

– Vår önskan är arbetsro och en ledning som lyssnar på oss, säger en av dem.

Socialchef Anna-Maria Fransson säger att kommunen som arbetsgivare naturligtvis ska jobba för att behålla kompetens.

– Vi vill behålla våra anställda, och vi behöver ha en dialog kring vad som händer. Vi behöver förstå situationen och frustrationen, och därför har jag bett enhetschefen kalla nattpersonalen till ett möte där alla ska få tillfälle att ge sin syn på saken. Jag kommer inte själv att vara med på mötet, men jag kommer att hålla mig uppdaterad i den här frågan.

Anna-Maria Fransson säger också att den generella frågan om hur kommunen ska kunna vara en attraktiv arbetsgivare diskuteras på flera nivåer.

– Det här är något vi tar upp och pratar om i ledningsgruppen, i socialchefsnätverket i Norrbotten, i socialchefsgruppen inom R10 (en sammanslutning av inlandskommuner i Norrbotten och Västerbotten, reds. anm.) och med SKR (Sveriges Kommuner och Regioner, reds. anm.), säger hon.

När det gäller rekrytering av ny personal samarbetar Arjeplogs kommun med företaget Go Care, länk till deras sida för Arjeplog finns här.

Länk till artikel om utredningar och IVO-anmälningar för Björkbacken, publicerad i Arjeplognytt november 2024 finns här.

Länk till artikel om riskbedöming, publicerad i Arjeplognytt december 2023 finns här.

Länk till artikel om förväntningar och oro inför flytten, publicerad i Arjeplognytt december 2023 finns här.

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x