Från 8 mars 2011: Oj. Tänk att min idé om en lokal webtidning fick ett sådant fantastiskt mottagande – att läsare från 40 länder hittat mig efter bara tre månader. Under de tio år som gått har utmaningarna varit många, men det har varit väldigt spännande och utvecklande att jobba med Arjeplognytt. / Marianne
Ja, vad ska man säga? Annat än: Fantastiskt!
Arjeplognytt.se har nu läsare i 40 länder, och hela tiden hittar nya läsare hit.
Än en gång måste jag säga: underbart och överraskande, jag hade inte räknat med att nå så många så här snabbt.
Flest läsare har Arjeplognytt.se naturligtvis i Sverige. Antalet besökare ökar hela tiden både i Sverige och andra länder, bland annat Norge, Tyskland och USA.
Statistiken, som jag hämtar från Google analytics, visar också till min stora glädje att merparten av besökarna återvänder, och att de inte bara tittar på förstasidan, utan klickar sig vidare in bland artiklar och annonser.
Efter en månad hade Arjeplognytt.se över 3 000 unika besökare. Efter två månader över 6 000 unika besökare.
Ytterligare en månad senare, fram till och med den 6 mars, hade Arjeplognytt.se 9 547 unika besökare.
Som exempel kan nämnas att under en vecka, perioden 14 februari – 21 februari, hade sidan 1 999 unika besökare. Antalet besök per dag denna vecka varierade mellan 704 och 1016.
Arjeplognytt.se har också fått stor uppmärksamhet i olika sammanhang. På Facebook, Twitter, i bloggar och i andra media, bland annat ett tresidigt reportage i Svenska Journalistförbundets tidning Journalisten. Jag har också kontaktats av personer som driver liknande verksamheter, och min övertygelse om att jag valde rätt när jag satsade på Arjeplognytt.se blir allt starkare.
Det är spännande och utmanande, det finns inga mallar för hur en sådan här satsning ska göras och för hur verksamheten ska drivas.
Men följ med, så får vi se till att skapa en mall!
Fortsätt att höra av dig med tips, idéer och synpunkter.
Arjeplognytt.se blir det du och jag gör den till.
Marianne Hofman
Ovanstående artikel publicerades i Arjeplognytt den 8 mars 2011