
Antalet kränkningsanmälningar inom skolan har ökat markant sedan rutinerna ändrats. I en rapport till kommunstyrelsen säger utbildningschefen att skolan nu bedöms ha ett ändamålsenligt arbete mot kränkande behandling.
Under årets första kvartal har totalt 32 kränkningsärenden i skolan anmälts. I en redovisning till kommunstyrelsen sägs att knuffar, sparkar och slag är den oftast förekommande typen, och att många av ärendena härrör från ett litet antal elever. Antalet anmälningar har ökat kraftigt. Under åren 2015-2024 registrerades endast totalt 21 anmälningar.
Ökningen kommer efter att en ny rutin för kränkningsärenden tagits fram, vilket i sin tur skedde efter en granskning av Piteå-Tidningen i slutet av förra året. Den granskningen visade bland annat att sparkar, slag och förnedrande ord inte registrerats som kränkningar.
I redovisningen, som ingår i handlingarna inför kommunstyrelsens möte måndag den 9 juni, skriver utbildnings- och kulturchef Fredrik Westerlund att han bedömer att skolan nu har ett ändamålsenligt arbete mot kränkande behandling och att de åtgärder som vidtas är det som förväntas av en skolenhet.
Skolan får kännedom om kränkningar genom att en elev, en vårdnadshavare eller en skolanställd anmäler kränkningen via ett formulär på webben. En gång per termin ska utbildningschefen göra en redovisning till kommunstyrelsen.
I rapporten inför måndagens ks framgår att anmälningarna i förstra hand avser knuffar, slag och sparkar mellan barn och barn (21 stycken), följt av kränkande tilltal mellan barn och barn (5 stycken). Dessutom noteras enstaka anmälningar av knuffar, slag, sparkar, kränkande tilltal och kränkande behandling mellan vuxna och barn.
”Noterbart är att ungefär hälften av de ärenden som handlar om knuffar, slag och sparkar mellan barn härrör från enstaka elever i behov av särskilt stöd.”, sägs i rapporten. Här sägs också att de allra flesta händelser utreds direkt, och när anmälan skickas in krävs därför sällan uppföljning.
Utbildningschefen konstaterar också att hanteringen av inkomna kränkningsärenden är tidskrävande och att organisationen därför behöver ses över, samt att återkopplingen till vårdnadshavare behöver förbättras.