En kvinna står vid en projektorbild på väggen och berättar om provtagning av bär och svamp. På projektorbilden syns en karta över de områden där provtagning skett.

Isabell Lundberg, miljösamordnare hos Boliden AB, har jobbat i och med Laisvall i ett par år. En del av arbetet är informationsmöten, och den här gången presenterades planerna på dammförstärkning och resultat efter provtagning av bär och svamp från gruvområdet.

Boliden förbereder nu en förstärkning av dammen vid det så kallade sjömagasinet. Det framkom vid ett informationsmöte i Laisvall på måndagskvällen.

– Dammen är byggd på 50-talet, och uppfyller inte dagens säkerhetskrav. Därför behöver vi förstärka. Men vi ser inget akut problem, hade vi haft bråttom att åtgärda dammen hade vi varit där redan nu, sa Isabell Lundberg, miljösamordnare hos Boliden AB.

Vid mötet informerade hon också om de undersökningar av bär och svamp, med fokus på bly och zink, som gjorts i området runt gruvan.

Ett tjugotal personer kom till mötet i klubbstugan i Laisvall. Förutom Isabell Lundberg, som arbetat i ett par års tid med undersökningar och utredningar av gruvområdet och dammarna, representerades Boliden AB av Mårten Jakobsson, dammtekniskt sakkunnig.

Den som har passerat Laisvall längs vägen mot Adolfström har med största sannolikhet noterat att en avverkning skett på sjömagasinets damm. Orsaken till avverkningen är att mer noggranna undersökningar behöver göras inför det planerade förstärkningsarbetet. Bland annat har man tagit upp hela borrkärnor, för att se vad dammen är byggd på.

– Vi måste undersöka hållfastheten på berget, för att veta hur mycket vi kan lasta på. Med både vägen och Laisan nedanför dammen behöver vi ha en säker konstruktion, och precis som Isabell sa håller dammen inte måttet för dagens säkerhetskrav. Den är brant, och det kan bli någon utglidning. Därför behöver vi förstärka den.

Tanken är att dammen ska förstärkas med krossmaterial. Förstärkningen sker på delar av befintlig damm och ingen höjning kommer att ske. Transporterna ska gå via gruvområdet.

– Vi kommer inte att köra genom Laisvalls samhälle eller vägen mot Adolfström, sa Isabell Lundberg.

Hon redovisade också resultaten från den provtagning av bär och svamp som gjordes förra året.

– Slutrapporten är inte klar ännu, i den kommer det att finnas utförligare information, även om undersökningar som gjorts utifrån samebyarnas önskemål, bland annat på kruståtel och fräken. Men det vi kan säga ikväll är att samtliga prover för bär och svamp ligger under de gränsvärden som finns.

En lutande varningsskylt vid en grusväg i björkskog. På skylten sägs bland annat att gruvområdet beträds på egen risk och att man ska undvika att barn får i sig material från området.

Gruvområdet beträds på egen risk. De provtagningar som gjorts på bär och svamp visar att halterna av bly och zink är lägre än de gränsvärden som finns.

Prover har tagits på flera olika platser, och det man undersökt är halterna av bly och zink. När det gäller svamp var den högsta uppmätta blyhalten 0,69 mg/kilo. Gränsvärdet ligger på 0,8 mg/kilo. För zink finns inga svenska gränsvärden, där har man i rapporten använt sig av den övre gräns som Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet har satt, 25 mg per dag.

– Man kan äta 15,5 kilo bär eller två kilo svamp per dag innan man når upp till det gränsvärdet, sa Isabell Lundberg.

På en fråga från mötesdeltagare om eventuella läckage från dammarna svarade Isabell Lundberg att sådana finns.

– Ja, läckage finns, och vi håller koll på dem. Vi har inte upptäckt några nya läckage, och de tester vi gör visar att föroreningarna är betydligt mindre nu än när gruvan var aktiv.

En annan fråga som togs upp av mötesdeltagarna under kvällen var problemen som uppstått med dikesrensning längs bland annat vägen till Båtsjaur. Orsaken är blyhalten i massorna.

– Vi har samarbete med Trafikverket, och i det här fallet har vi tillsammans undersökt de diken som Trafikverket vill rensa. Vi har haft tillstånd att köra massorna upp på dammarna, men nu har riktvärdena sänkts och det innebär att allt måste köras på deponi, vilket kostar flera miljoner kronor. Men vi har ansökt om tillstånd att få fortsätta köra upp massorna på damm H, där vi har användning för dem, och jag har goda förhoppningar om att det ska blir så, sa Isabell Lundberg.

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x