
Ett av två klagomål riktade mot socialtjänsten i Arjeplog anses befogade enligt en utredning av företaget Kommunlex.
På uppdrag av Arjeplogs kommun har Kommunlex utrett två klagomål på socialtjänstens handläggning av ärenden som rör minderåriga.
I det ena ärendet säger Kommunlex att det finns fog för klagomålet. Bland annat finns inget dokumenterat formellt beslut att inleda en utredning.
– Vi har ett ständigt pågående arbete för att se över rutiner och att handläggningar går rätt och riktigt till. I det här fallet har dokumentationen brustit, men vi jobbar för att det inte ska ske igen, säger socialchef Anna-Maria Fransson.
Förutom att det saknas ett dokumenterat beslut att inleda utredning, konstaterar Kommunlex att utredningen skett utan att egentliga utredningssamtal hållits med alla parter.
Kommunlex säger att bristerna inte bedöms ha haft någon allvarlig påverkan på berörda enskilda individer, men att de varit av sådan art att en lex Sarah anses befogad.
– Vi har begärt en utredning enligt lex Sarah, säger Anna-Maria Fransson.
Lex Sarah handlar om att personal inom socialtjänsten har en skyldighet att anmäla missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållanden inom verksamheten.
I det andra ärendet sägs i klagomålsanmälan att osanna och partiska uppgifter lämnats av socialtjänstens personal.
Enligt den utredning som Kommunlex gjort har det inte framkommit att några uppgifter i ärendet varit oriktiga eller att förvaltningen brustit i objektivitet eller saklighet.
Däremot konstateras att hur myndighet eller myndighetsperson uppfattas är av betydelse, och att det inte finns anledning att ifrågasätta hur den som lämnat in klagomålet har uppfattat myndighetens agerande.
Kommunlex säger dock i sin sammanfattning att inga fel eller brister i ärendehandläggningen som skulle föranleda åtgärder har identifierats.
– I de ärenden där kommunikationen inte fungerar försöker vi i första hand lösa det genom dialog med handläggaren och den person som berörs. Så långt det är möjligt försöker vi behålla samma handläggare genom hela ärendet, men det kan också, i undantagsfall, bli aktuellt att byta handläggare, säger Anna-Maria Fransson.
Kommunlex AB, som utrett klagomålen, är enligt presentationen på sin egen hemsida ”…ett företag med inriktning på juridik, utbildning och verksamhetsutveckling för kommuner, landsting och regioner samt statliga myndigheter.”