Björkbacken/Såhkedievvá . Efter mindre än ett år i det nya äldreboendet har två IVO-anmälningar gjorts. Problemen i verksamheten har enligt utredningarna påverkat både personal och boende. ARKIVBILD

Stress hos personalen. Otydlighet i ansvarsfrågor. Brister i bemötande och respekt gentemot boende och kollegor. Instruktioner som inte följs. Brister i kommunikation och dokumentation.

I tre utredningar om händelser på Björkbacken beskrivs flera olika problem, som drabbat såväl personal som boende. Två av utredningarna har lett till IVO-anmälningar.

– Den inventering jag gjort och det jag sett visar att det finns brister i organisation och struktur, och att det har saknats  ett tydligt ledarskap. Men förbättringsarbetet och dialogen är igång, säger Lena Norrman, enhetschef för Björkbacken.

En av anmälningarna till IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg, har lämnats utan åtgärd eftersom bedömningen  hos IVO är att verksamheten har vidtagit de åtgärder som behövs för att komma till rätta med problemen. Något besked om den andra anmälan har i skrivande stund inte inkommit till Arjeplogs kommun. De händelser som ligger bakom anmälningarna inträffade innan Lena Norrman tillträdde som enhetschef.

– Jag har lite svårt att uttala mig om det som har varit efter bara två månader på plats, men helt klart är att arbetsmiljön behöver förbättras och det behöver bli mer tydligt för personalen vad som ska göras och hur det ska göras. Det jag ska göra är att skapa goda förutsättningar för boende, personal och anhöriga. Alla ska veta och känna sig trygga i att Björkbacken är ett boende där vi ger bra omvårdnad och skapar förutsättningar för personalen att göra det, säger hon.

Den riskbedömning som gjordes inför flytten från Vaukagården till Björkbacken, med tillhörande personalneddragning, visade på hög risk för stress hos personalen, och bland personalen fanns en oro för problem och svårigheter att utföra sitt arbete och ge en god omvårdnad.

Tre utredningar som gjorts sedan flytten, en enligt Lex Sarah och två enligt Lex Maria, visar att oron var befogad. Ingen av de tre händelserna har orsakat allvarlig skada eller  konsekvens, endast visat på risk för sådan.

I utredningarna sägs bland annat att det råder brist på personal och att schemat inte är verksamhetsbaserat, vilket innebär att personaltillgången inte stämmer överens med de behov som finns under dygnets olika timmar. Det finns också enligt utredningarna brister i rapportering och kommunikation mellan arbetsgrupperna. Att personal inte följer de rutiner som finns, samt en otydlighet i ansvarsfrågor och instruktioner, bland annat när det gäller larmutrustning, nämns också.

”De som har vissa uppdrag som exempelvis ”larmansvariga” har inte fått introduktion i vad uppdraget innebär, de har inte tillgång till det s.k. larmrummet och de vet inte vad de ska göra.”, står det i en utredning.

I utredningarna sägs också att det upplevs som att instruktioner och ordinationer från legitimerad personal inte följs.

”Det finns stora brister i bemötande och respekt gentemot de boende på Björkbacken. Det finns även brister i bemötande och respekt gentemot medarbetare, legitimerad personal samt chefer på enheten.”, står i en av utredningarna.

– Det finns mycket att jobba med här, säger Lena Norrman. Vi har kommit igång med veckoträffar där vi hela tiden lyfter avvikelser, pratar om vad det kan bero på och vad vi kan göra för att förbättra. Vi har också team-träffar där vi lyfter varje boende individs behov. På en sådan träff deltar sköterska, rehabpersonal och en omsorgspersonal på avdelningen.

Lena Norrman säger också att det hon fått till sig är att det saknas rutiner och struktur för arbetet.

– Det finns ingen tydlighet för vad som ska göras och vem som ska göra det. Men vi har påbörjat förbättringsarbetet och kommit en bit på väg. Jag hör hela tiden personal som pratar om utvecklingsområden och hur vi kan förändra och förbättra, och det tycker jag visar att det finns en optimism och framtidstro.

När det gäller brister som omnämns i en av utredningarna i frågan om larm och larmansvariga säger Lena Norrman att det har åtgärdats fullt ut.

– Vi har gått igenom larmen, vem som har och vilken typ av larm det ska vara, och larmansvariga har tillgång till det dom behöver. Vi har också infört signering av larmen, så det är inte ett problem idag.

Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, Solveig Hedman, säger att avvikelser och utredningar är en del i ett kvalitetsarbete.

– Vi ska uppmärksamma brister och se till att de åtgärdas. Det är ett pågående jobb, det finns mycket att göra och det blir bättre. Utifrån det medicinska perspektivet, som jag jobbar med, har jag gjort en kravlista med utbildningar som all omsorgspersonal ska genomgå. Det handlar om demens, hur man jobbar säkert med läkemedel och om basal hygien.

 

Fakta: Allvarliga missförhållanden och risker för allvarliga missförhållanden ska anmälas och utredas enligt lex Sarah. Allvarliga vårdskador eller risker för allvarliga vårdskador ska anmälas och utredas enligt lex Maria.
En av utredningarna som lett till IVO-anmälan avser en fallolycka där personen i fråga inte hade sitt trygghetslarm på sig. Dessutom var både rörelselarm och sänglarm avstängt. Fallet upptäcktes vid en rutintillsyn av nattpersonalen.
Den andra utredningen som lett till IVO-anmälan handlar om att ett hjälpmedel använts på ett  felaktigt sätt. Dessutom har det använts till en person som inte har det hjälpmedlet utskrivet av legitimerad personal.
Den utredning som inte lett till IVO-anmälan beskriver en misstanke om att laxermedel överdoserats till boende på Björkbacken.
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x