Elbilar, energilagring, utvecklingsmöjligheter och behovet av utökad verksamhet inom testbranschen var några av de ämnen som kom upp vid måndagskvällens möte på Silvermuseet, där Robert Granström, ordförande för Swedish Proving Ground Association, SPGA, berättade om organisationens verksamhet och mål.
– Vi började arbeta med att förbättra mobiltäckningen och få ut fiber till testanläggningarna. Nu handlar det om nya infrastrukturfrågor, till exempel kraftförsörjning och laddning, sa han.
Ett tjugotal personer fanns på plats på Silvermuseet, och välkomnades av Lotta Lestander, vd för näringslivsbolaget Argentis.
– När man jobbar med utvecklingsfrågor får man ta del av så mycket intressanta saker, och jag vill gärna att fler får göra det. Fordonsbranschen har en viktig roll i den gröna omställningen, och bilen är en del av vår vardag. Om du har kunskap och förstår sammanhang så kan du ta bättre beslut i olika frågor, och därför bjöd jag in Robert Granström till den här kvällen, sa hon.
Robert Granström inledde med en kort tillbakablick på SPGA:s drygt tjugoåriga historia, och en översiktlig nulägesbeskrivning av testverksamheten i regionen.
– Vi har ett trettiotal testanläggningar i regionen, och det tillkommer någon ny nästan varje år. Det finns ingen annanstans i världen där så många fordonstestanläggningar samlats, det här är helt enkelt unikt, sa han. Vi vet också att det finns mycket som behöver testas i vintermiljö, och varför skulle inte vi vara med där?
Samtalet kretsade en hel del kring elbilar och den skepsis mot elbilar som flera av åhörarna gav uttryck för.
– Ingen funderar på om pumpen ska fungera så att vi kan fylla på diesel i våra bilar. Där finns en infrastruktur, ett system, som under lång tid är testat och väl utbyggt, och nu måste vi göra samma sak med elbilsladdarna. Vi måste bli bättre på att testa systemen, inte bara den enskilda produkten. Vi måste också få ut mer teknik i samhället, och hållbara energisystem, sa Robert Granström.
Ett exempel på energilagring som Robert Granström berättade om är V2G, Vehicle to Grid. Det innebär att en elbil som laddats från elnätet ska kunna ge tillbaka el till nätet, för att balansera belastningen.
– Om man under en timme med hög belastning på elnätet, lånar energi som räcker för en mils räckvidd från de laddbara bilar vi har i Sverige i dag, skulle det motsvara en kärnkraftsreaktor, sa han.