Harleen Kalkat, Sofi Helleday och Henrik Gustafsson i Den perfekta skogen. Alla tre gestaltade föreställningens huvudperson, konstnären Karin Ek som kom till Arjeplog för att utforska skogen. FOTO: Peder Lundkvist

Musikteatern i Arjeplog bjöd på en intensiv, innehållsrik, tänkvärd och rolig teaterföreställning om Den perfekta skogen. Men också om det eviga dilemmat med att besluten ofta tas långt ifrån platsen och människorna som berörs.

– Det pågår en dragkamp i skogen, och vi har inte svaren på vad som är bäst. Men det är viktigt att det finns en debatt och att vi, precis som här och nu ikväll, möts och pratar om skogen, säger Harleen Kalkat, som står bakom idé och manus till föreställningen.

Kunskapen och åsikterna om skogen finns överallt. Även på den lokala pizzerian. Föreställningen lockade fram många igenkännande skratt hos publiken. FOTO: Peder Lundkvist

Föreställningens huvudperson, konstnären Karin Ek, spelas av alla tre skådespelare på scenen, Harleen Kalkat, Henrik Gustafsson och Sofi Helleday. Det som händer, händer snabbt och intrycken strömmar emot publiken från både skådespelarna, bilder, film och ljud i bakgrunden.

– Det var spännande, det är första gången Musikteatern gör en produktion med projicering på det här sättet, sa Harleen Kalkat.

– En väldigt snygg produktion, kommenterade Bertil Sundkvist.

– Det var bra driv i föreställningen, bra rörelse, ljud och intryck. Allt satt bra. Mycket bättre än vad det kunde ha blivit, sa Bernt Adolph.

 

Harleen Kalkat berättade om processen med att släppa sitt manus till en extern regissör, i det här fallet Hanna Nygårds.

– I mitt ursprungsmanus fanns betydligt mer och fler röster om skogen, utifrån de intervjuer som jag gjort. Bitvis har det varit smärtsamt, det blir verkligen ”kill your darlings”, men det har varit spännande också. Hanna har skruvat åt och dramatiserat historien ytterligare.

Huvudpersonen Karin Ek kommer till Arjeplog för att dokumentera det hon ser som skogens själ, det ursprungliga och magiska. Men hon möter inte riktigt det hon tänkt och förväntat sig, och publiken lockas flera gånger till goda skratt.

– Vi är Karin Ek alla fyra, vi kommer hit från Stockholm med vår syn och kunskap. Jag kom som en extrem stockholmare, en sån som tycker mycket och har åsikter om skogen, men vet väldigt lite. Teater handlar ibland om att se sig själv utifrån, jag fotade också renhornet med ljusslingan på den lokala pizzerian och skrek i taxin när vi såg en ren, berättade regissören Hanna Nygårds med ett skratt.

 

Efter föreställningen gavs publiken tillfälle att diskutera Den perfekta skogen och ställa frågor till skådespelare och regissör. Harleen Kalkat betonade att hon var glad och tacksam över att Henrik Gustafsson, Sofi Helleday och Hanna Nygårds kom hit från Stockholm för att göra teater.

– Men min förhoppning i början var att jag skulle kunna anlita skådespelare från Norrbotten. Men det finns inga. Varför bor alla frilansande skådespelare utom jag i Stockholm?, undrade hon.

Även det en fråga att fundera över, precis som frågan om hur skogen ska förvaltas.

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x