Med modern teknik och digitala lösningar öppnas nya möjligheter – även för älgjakt. Men det kan uppstå problem för den som går in helhjärtat i användandet av alla dessa möjligheter. Stina Ederlöv och Bitte Westerlund illustrerade hur en sådan jakt kan te sig. FOTO: Peder Lundkvist

Arjeplog – det är hit man kommer när man kommer hem. En lokalrevy fylld av en blandning av humor, allvar, dans, sång, musik och, som sig bör, en stor portion igenkänning.

Ett hundratal biljetter har sålts på förköp till var och en av de tre föreställningarna som spelas, och ingen i publiken lär behöva gå besviken därifrån.

– Vi är glada amatörer, vi har haft kul hela vägen, och med den feedback vi nu fått känns det ännu roligare, sa Maria Eklind när hon hämtat andan efter premiärföreställningen.

Det är många år sedan vi hade möjlighet att se en lokalrevy i Arjeplog. Intresset var stort och förväntningarna höga i medborgarhusets foajé inför premiärföreställningen.

Revygänget! Från vänster: Bitte Westerlund, André Karlberg, Maria Eklind, Thomas Sundsten, Stina Ederlöv och Tove Andersson. FOTO: Peder Lundkvist

Även revygruppen, bestående av Bitte Westerlund, André Karlberg, Maria Eklind, Thomas Sundsten, Stina Ederlöv och Tove Andersson har väntat och längtat efter denna dag, eftersom den planerade premiären i januari inte kunde hållas på grund av pandemin och dess restriktioner.

– Nu är vi i mål, och det känns riktigt jävla roligt. Det tog längre tid än vi tänkt, men det har nog varit bra, vi har fått träna mer och fått ihop ett kollektiv som funkar bra, sa Thomas Sundsten.

Och ja, visst funkade det bra. Med professionell ljud- och ljussättning, livemusik av GRUS och skådespelare som verkligen bjöd på sig själva och sina talanger blev revyn en fullträff som lockade fram många skatt och långa applåder.


En stor del av revyn bygger på sång, ackompanjerad av Grus, och de flesta låttexterna är skrivna av Stina Ederlöv. De flesta sketcherna är också skrivna av revygruppen, eller hämtade från andra lokalrevyer och anpassade för Arjeplog.

– Ett exempel är sketchen ”Jämna plågor”, en prisad sketch som vi köpt in från Östersundsrevyn, berättar Magnus Karlsson, som tillsammans med Harleen Kalkat tog initiativet till Arjeplogs lokalrevy.

Och hur anpassar man då en sketch från Östersund till en lokalrevy i Arjeplog? Ja, genom att till exempel ändra plats och dialekt. I det här fallet innebar anpassningen bland annat att historien utspelade sig i Racksund, och istället för ”jämna plågor” blev det ”jämmenjävlitt”.

Den fråga som förstås infinner sig när föreställningen är över och applåderna tystnat är: kommer det en uppföljare nästa år?

– Ja, får man bara leva och ha hälsan gör jag gärna om det, säger Thomas Sundsten.

– Uppslag finns det, säger Stina Ederlöv.

– Det hoppas jag, och förhoppningsvis får vi med fler på scenen då, säger Maria Eklind.

Svaren ger hopp, och i alla fall vi, jag och Peder Lundkvist, har redan börjat se fram emot nästa lokalrevy i Arjeplog.

Produktion: Musikteatern, Regi: Harleen Kalkat, Ljud: Magnus Karlsson, Ljus: Stefan Hägglund, Texter: Ensemblen mf.f., Koreografi: Linda Remahl och ensemblen. 

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x