Jan Fjellström och Gunilla Holmlund utökar nu sin verksamhet med Arjeplogs första digitala butik. FOTO: Maria Söderberg

Arjeplog har fått sin första digitala butik, och inom kort kommer den också att bli Sveriges första butik där kunder kan logga in med sitt kreditkort.

– Det är roligt att ligga i framkant, och samtidigt kunna förbättra servicen i Arjeplog, säger Jan Fjellström, som tillsammans med Gunilla Holmlund står bakom satsningen.

För att komma in i butiken krävs bank-id, vilket tillsammans med kameraövervakning gör att butiksägaren har kontroll på vilka som varit inne och handlat.

Butiken kommer att vara obemannad. Kunden får själv låsa upp dörren med hjälp av sitt eget bank-id. När varorna plockats ihop och scannats in vid kassan betalar kunden med sitt kort och kan därefter lämna butiken. Flera kameror registrerar det som sker i butiken, och allt kan följas av Jan Fjellström och Gunilla Holmlund, oavsett var de befinner sig.

– Svinnet är minimalt i den här typen av butik, och vi har ju full koll hela tiden, säger Jan Fjellström.

I dagsläget säljs inga färskvaror i den nya digitala butiken, som drivs av Gunilla Holmlund och Jan Fjellström. Efterfrågan får styra den framtida utvecklingen.

Butiken ligger vid foten av Öberget, alldeles intill den plats där Jan Fjellströms pappa Gunnar Fjellström en gång var först i Sverige med att införa livsmedelsförsäljning på bensinstation, och den som varit med ett tag minns säkert Mack-o-mat, som det hette.

– Det ligger i familjen, det där med att vara först, säger Gunilla Holmlund och skrattar.

Öppettiderna blir från klockan fem på morgonen till klockan elva på kvällen, sju dagar i veckan. Tider som är möjliga att klara tack vare den digitala lösningen.

– Det skulle vara omöjligt att ha anställd personal med dom öppettiderna, och jag tror att det här är framtidens butik. Vi satsar på ett lågprissortiment, och söker efter grossister och varor som inte andra affärer i Arjeplog har, säger Jan Fjellström.

Inloggning med bank-id. Betalning med kort. Jan Fjellström och Gunilla Holmlund satsar på vad de menar är framtidens butik.

Jan och Gunilla räknar med att biltestarna ska utgöra en del av kundkretsen i den digitala butiken. Därför kommer de att ordna möjlighet att logga in med kreditkort.

– De utländska biltestarna kan inte logga in med bank-id, och tack vare att vi blev inbjudna till ett projekt via LTU så dök möjligheten upp att använda inloggning via kort. Vi blir först ut i Sverige med det, säger Jan Fjellström.

Vid sidan av butiken kommer Jan Fjellström och Gunilla Holmlund att fortsätta leverera delikatessvaror till kunder i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland.

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x