– Yes, vi klarade det! Hela världen har varit uppskakad, men vi klarade av det!
Anna Nordqvist, Cartest AB, är lättad efter årets biltestsäsong, som bjudit på förutsättningar och utmaningar som aldrig funnits tidigare.
Vilka långsiktiga effekter pandemin ger är för tidigt att säga, men de lokala entreprenörerna är hoppfulla inför kommande år.
– Jag tror på ketchupeffekten, allt som inte kunnat genomföras i år kommer att göras så snart det är möjligt, säger Lars Sundström, IceMakers AB.
Smittspridning, regler, restriktioner och stängda gränser. Osäkerheten och ovissheten inför säsongen fanns nog hos alla. Skulle eventverksamhet kunna bedrivas över huvud taget? I vilken omfattning skulle de utländska företagen skicka hit sin personal? Skulle utländska besökare orsaka en ökad smittspridning?
Ganska snart stod det klart att eventverksamheten ställdes in. Det har slagit hårt mot exempelvis Silver Resort, som erbjuder bland annat boende och mat.
– Eventen står för uppskattningsvis trettiofem till fyrtio procent av vår omsättning, och det är helt borta, säger Stefano Vigolo.
Porsche valde att inte bedriva någon verksamhet alls i Kurrokveik denna säsong. Men vid övriga anläggningar har testverksamhet pågått, dock i begränsad omfattning.
– Det har varit betydligt färre människor på plats än tidigare. Man har bara gjort det absolut nödvändigaste, och bara skickat hit de som absolut måste vara på plats, säger Håkan Ederlöv, Galtis AB.
Den uppfattningen delas av flera lokala entreprenörer. En av effekterna av detta har blivit att de utländska företagen köpt mer tjänster av de lokala entreprenörerna.
– Vi har ställt upp med bland annat mekaniker, ingenjörer och förare. Det här är något vi hoppas kunna bygga vidare på och utveckla, för att skapa fler arbetstillfällen här, säger Per Gyllenberg, Colmis AB.
Det finns ingen känd smittspridning orsakad av de utländska besökarna. Samtliga entreprenörer vittnar om att deras kunder tagit riskerna på allvar, och mycket energi har lagts på just att minska risken för smitta.
Ett företag skickade hit sitt eget skyddsombud innan säsongen, för att försäkra sig om att verksamheten skulle kunna bedrivas på ett säkert sätt. Ett annat företag hade med en egen sjuksköterska som kontinuerligt testade personalen på plats i Arjeplog.
– De har visat ett stort ansvar, säger Anna Nordqvist.
Även hos de lokala entreprenörerna har anpassningar och förändringar skett. En del förändringar har upplevts positivt och kommer att finnas kvar även efter pandemin.
– Vi har till exempel infört onlineregistrering av gästerna på vår anläggning, för att minimera besöken i receptionen. Det går snabbt, det har fungerat bra och varit uppskattat, så det kommer vi att fortsätta med, säger Per Gyllenberg.
Andra förändringar, till exempel frånvaron av fysiska möten, ska förhoppningsvis vara tillfälliga. Många av de utländska kunderna har med åren också blivit goda vänner till de lokala entreprenörerna, men det har inte varit möjligt att umgås som vanligt denna säsong.
– Den här säsongen har vi haft digitala möten även när de varit på plats i Arjeplog, och det är förstås tråkigt att inte kunna träffas och äta middag tillsammans, säger Lars Sundström.
Sammanfattningsvis kan sägas att säsongen som gått naturligtvis orsakat ett stort ekonomiskt bortfall för många företag i Arjeplog, inte bara de som jobbar inom biltestbranschen. Antalet arbetstillfällen under säsongen har också minskat.
– Vi har haft 27 anställda i år, jämfört med de närmare hundra som vi brukar ha, säger Stefano Vigolo.
De långsiktiga effekterna är svåra att sia om. Men ett exempel på en direkt konsekvens av den minskade omfattningen av årets biltestverksamhet är att Silver Resort inte kommer att öppna utebadet vid Kraja denna sommar och de planerade investeringarna i form av renovering av fastigheter skjuts upp.
– Våra planer på att utöka antalet helårsanställda ligger också på is, säger Stefano Vigolo. Men vi ser ljust på framtiden. Frågan är bara när den kommer.