Från 4 februari 2011: Qvinnor kan. Ja, det visade Jutis-Qvinnen när de tog över Jutis-kalendern inför 2011. Uppmärksamheten lät inte vänta på sig, och det fanns även kritiska röster. Men pengar till Cancerfonden blev det, precis som alla andra år med Jutis-kalendern. / Marianne

Årets Jutis-kalender har hittills dragit in 30 000 kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

-Försäljningen av kalendrar pågår fortfarande, och vi hoppas förstås kunna sälja så många som möjligt, säger Frid Westerlund, kassör i Jutis byaförening.

Den första Jutis-kalendern gavs ut 2008, och väckte en enorm uppmärksamhet, inte bara i Sverige.
-Det årets försäljningsrekord är nog svårt att slå, men vi jobbar på det, säger Frid Westerlund.

I den kalendern, liksom i efterföljarna 2009 och 2010, var det byns ”gubbar” som ställde upp som mer eller mindre lättklädda fotomodeller.
Men i 2011 års kalender är det Jutis-Qvinnen som tagit över. Och även denna kalender har väckt stor uppmärksamhet, av flera anledningar.

Bland annat har Madelene Aheinen-Westerlunds medverkan i kalendern ifrågasatts, med hänvisning till att hon arbetar som lärare.
Kort därefter stod det klart att Madelene fanns med på tidningen Land:s lista över ”Sveriges hetaste lantisar 2010”, i sällskap av bland andra Björn Ferry och Anja Pärson.

Försäljningen av kalendern fortsätter. I slutet av mars sker den slutgiltiga sammanställningen av hur mycket pengar som kommit in, och därefter överlämnar Jutis-Qvinnen sitt bidrag till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

Ovanstående artikel infördes i Arjeplognytt den 4 februari 2011. 

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x