Från 8 december 2010: När det här reportaget gjordes hade Ken Långdahl en anställning, och företaget var bara en bisyssla på fritiden. Sedan dess har mycket hänt. Han sade upp sig och satsade på sitt eget företag istället. Idag har han skoterskrot, stor verkstad och två anställda. Verksamheten och intresseområdet har breddats, numera ingår även reparationer och innovationer för till exempel vindkraftverk. Ett fint exempel på hur man kan starta i liten skala och sakta men säkert bygga upp ett större företag inom sitt eget intresseområde. /Marianne
Det har kostat mycket pengar, mycket tid, många mil och många timmar i verkstaden. Men nu är Ken Långdahl redo att lansera en ersättningsbussning för variatorvikter på Arctic Cat och Polaris.
-Vi har fler idéer på gång, så det kommer mera, lovar han.
Ken Långdahl betecknar sitt skoterintresse som ”extremt”. I flera år har han tävlat i dragracing, och kanske är det därifrån hans drivkraft för att utveckla nya reservdelar kommer.
-I dragracing handlar ju allt om att hela tiden förbättra och optimera, säger han.
Så kom tankarna på att utveckla en ny, billigare typ av bussning för variatorvikter.
-Reservdelar till skotrar är dyra, fruktansvärt dyra. Jag vill bevisa att det går att göra reservdelar som är minst lika bra, fast mycket billigare, säger han.
Tillsammans med en kompis började Ken fundera. Titta på vad som skulle kunna utvecklas, och hur.
-Jag tänkte att bussningar är bra att börja med, de såg ut som om de skulle vara enkla att göra, berättar han.
Men nu vet Ken att det inte är enkelt att göra bussningar. Dels är det en reservdel som kräver oerhörd precision och måttanpassning. Men det ställs även höga krav på materialet.
-Vi har testat massor, och det har varit flopp efter flopp i början… Det tog ett år att hitta rätt, men nu är vi i mål med vår första produkt, och det ska inte ta lika länge att fixa nästa.
Exakt vilket material bussningen är gjord av är förstås hemligt. Ken Långdahl nöjer sig med att förklara att det handlar om ”en speciell slitstark och värmetålig plast”.
Ken har naturligtvis testat bussningarna själv mycket noggrant innan han nu startar försäljningen.
-Jag har också sponsrat crossåkare här i Arjeplog med bussningarna, för att få testa dem ytterligare. Så här långt ser det klockrent ut, säger han.
I det här läget siktar Ken Långdahl på att nå ut på den svenska marknaden. Men i förlängningen hoppas han naturligtvis att reservdelar från hans företag Sledpartssweden ska finnas på skotrar i hela världen.
Ovanstående reportage var infört i Arjeplognytt den 8 december 2010.