Minnena flödade när Hotell Silverhatten fyllde 50 år. VD:n Stefano Vigolo hyllade de som tog initiativ till satsningen på Öberget i Arjeplog, Gun-Mari och Harold Tallfält.
– Deras satsning satte avtryck.
Gästerna bjöds på en rejäl renklämma med helstekt ren.
Det var på dagen exakt 50 år sedan när helstekt ren i grillen mötte kvällens gäster. Hotell Silverhatten hade engagerat Leif Jonnerby som skar bitar allt medan skymningen föll. Det jubilerande hotellet bjöd på en välfylld renklämma och dryck. När hotellet slog upp portarna den 27 februari 1970 kostade supén 45 kr. (I dagens penningvärde är det 365 kr). Men vid den tiden, 1970, var Hotell Silverhatten en mindre sensation i norr. Turismen var på frammarsch och Arjeplog ett populärt besöksmål med bland annat ett nyöppnat Silvermuseum. Till invigningen anlände landshövding Ragnar Lassinantti med sällskap. Doktor Einar Wallquist var en självklar gäst som lagomt till invigningen färdigställt två tavlor. Motiven var marknaden i Arjeplog och björnjakt. Den gången var även hela kommunfullmäktige på plats.
Den tidigare läraren och rektorn i Arjeplog Harold Tallfält och hans Gun-Mari vågade satsa stort i slutet av 1960-talet. Till hjälp hade de Lawe Söderholm som skötte marknadsföringen och som till en början var hotellbolagets chef.
De var så ivriga att dra igång det stora hotellet på Öbergets nordöstra sida att de året innan startade värdshuset Silverkepsen. Det låg i den gamla Arbetsstugan vid Öbergets fot. Här erbjöds dans på lördagar, övernattning och smörgåsbord.
Hotellets resa har varit lång och många personer har passerat revy. Hotell Silverhatten ingår i idag i guppen Silver Resort och omfattar även Kraja Camping och Silver Lodge på Gáldesbuovddas södra sida. Lägenhetshotellen i Arjeplogs samhälle finns med, Silver Eagle och Silver Wolf. Ytterligare en avknoppning har skett, när Experience Arjeplog öppnat med adress Silvervägen 1. Här anordnas guidade turer med skoter, skoteruthyrning, utflykter med bastuflotte och andra aktiviteter.
I foajén stod en rollup som gästerna försökte tidsbestämma. ”1980-tal? Nej, då fanns inte den utbyggnaden…” eller ”1999? Nej, då hade man inte den logon”. Till sist kom Anna-Lena Forsman till undsättning. Hon, som under många år har arbetat med grafisk formgivning, är nämligen kvinnan bakom logotypen.
– Det här är från början av 2000-talet, när dåvarande hotellchefen Jan Edvardsson ville ha en ny logo och grafisk profil. Logotypen är inspirerad av ölmärket Lapin Kulta och bilden i mitten, med yin och yang, ritades av konstnären Roland Pantze, berättade hon.
Under jubileumskvällen höll nuvarande VD Stefano Vigolo tal och hyllade de som var med och satte Arjeplog på kartan. I foajén visades tidningsartiklar från förr och i en monter låg originalmeny och inbjudningar från 1970. Flera av dem hade lämnats in av Elsa Söderberg som i perioder arbetade extra som servitris på både Silverkepsen och Silverhatten.
I vimlet fanns Lars Söderqvist, Silverhattens styrelse, som till vardags arbetar som advokat i Stockholm. Han var nöjd med hotellets nya satsningar med renoverad restaurang och nya rum. Ett problem är dock, som han ser det, frånvaron av bra infrastruktur när det gäller kommunikationer. Det är dyrt att ta sig till norr.
– Det är inte speciellt dyrt här när man väl är framme, men resekostnaden får många att välja andra resmål. Det behövs bättre kollektiva färdmedel. Det heter ju att hela Sverige ska leva, men på det här området fungerar det inte så bra. I en nära framtid tror jag att fler vill åka buss och tåg.
Han vill också satsa mer på familjesemester. De senaste årens fjällterränglopp ser han som mycket positivt.
VD:n Stefano Vigolo ser optimistiskt på de kommande åren.
– Det är fantastiskt att hotellet funnits så länge, men vi kan inte enbart fortsätta att luta oss mot biltestindustrins verksamhet i Arjeplog utan måste bli mer attraktiva på sommaren. Vårt naturnära läge jobbar för oss.
TEXT OCH FOTO: Maria Söderberg