Ställ era frågor till Liberalerna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna i Arjeplog i kommentarsfältet under texten, senast fredag 10 augusti kl 12:00. Då stängs kommentarsfältet för allmänheten, och de medverkande partierna har ytterligare fem dygn på sig att besvara eventuellt obesvarade frågor.
Skotertrafiken är en viktig del av besöksnäringen i Arjeplogs kommun. Den innebär dock risk för skador och störning för bland annat skogsbruk och renskötsel. Skotertrafik är inte en del av den svenska allemansrätten, och den regleras bland annat via tillfälliga och permanenta förbudsområden.
En undersökning gjord av Nationella Snöskoterrådet våren 2017 visar att sex av tio tillfrågade skoterförare instämmer helt eller delvis i påståendet att ”allt fler missbrukar möjligheten till friåkning och förstör för dem som sköter sig”.
En förutsättning för att skotertrafiken inte ska begränsas ytterligare anses vara ett väl utbyggt ledsystem. I Arjeplogs kommun skötsledunderhåll av ideella föreningar, som samtliga har svårt att finansiera detta. Jäckviks skoterförening var först ut med så kallade ledlicenser, och föreningen har tecknat avtal med samtliga privata
markägare som berörs av lederna. Målet, som dock ännu inte uppnåtts, är att de som använder ledsystemen ska betala kostnaden för drift och underhåll.
Projektet Hållbar skotertrafik i Arjeplogs kommun har inletts. I Länsstyrelsens beslut om stöd till projektet sägs att kommunen tillsammans med ren- och besöksnäringen ska ta fram ”….åtgärder för en hållbar skotertrafik som inte medför olägenheter för rennäringen, som ger tydliga förutsättningar för utveckling av skoterturism och vilar på en hållbar ledinfrastruktur.”.
Hur vill ert parti jobba för att skotertrafiken ska utvecklas utan ökade olägenheter för exempelvis rennäringen, och utan ökad belastning på de ideella föreningarna?
Vi vill:
– ha en så fri skoterkörning som möjligt dock med hänsyn till
markägarna och framförallt rennäringen.
– regelbundet föra dialog med samebyar, skoterorganisationer och
markägare för att införa eller ta bort tillfälliga skoterförbud.
– tillsammans med våra norska grannkommuner harmonisera regelverket av
skoterkörning vid gränsen.
– att ytterligare resurser för ledunderhåll ska vara en
riksangelägenhet.
– i mån av ekonomi kan kommunen vara med och delfinansiera
investeringar.
– verka för att skoterkörning fortfarande ska vara fri om nya
naturreservat införs.
Vi tycker att lokalbefolkning ska ha större rätt till fri skoteråkning
än de som är hitresta. Vi tror att man också har större kunskap om och
förståelse för att både rennäring och besöksnäring ska samsas på samma
mark.
Leder ska finansieras av de som kör. En ledavgift till någon av
kommunens skoterklubbar har man råd att betala om man har råd att köra
sin skoter. Det ska inte vara skattebetalarna som ska stå för det. Att
vi kan använda bygdemedel för att stötta skoterklubbarna med dyra inköp
är dock ok.
Skoterturism är en viktig del i kommunen som vi verkligen ska verka för att den ska fungera. Att de föreningar som sköter om våra fina leder i kommunen ska få uppskattning för sitt arbete är viktigt för att vi ska kunna fortsätta ha ett så fint ledsystem.
Tillsammans med politiker, Argentis, föreningar och samebyar behöver vi föra en gemensam dialog där vi hjälps åt att finna vägar för att ha en hållbar skoterkörning. Politiken ska dock inte styra den fria företagsamheten eller föreningslivet med bestämmelser utan vara med i en dialog för att finna en lösning.
Från vänsterpartiets sida ser vi att utsläpp från skoterkörning liks all annan fordonskörning är bestämmelser som ska föras på riksplan. Gällande slitage på naturen samt störningar för rennäringen är det viktigt att polisen har tillräkliga resurser att kontrollera att förbuden följs. Arjeplogs kommun samarbetar bland annat med swedish Lapland för att öka turistnäringen.
Hur ser ni på miljökonsekvenserna av en ökad skoterturism, gällande slitage på natur och mark, störningar av rennäring samt inte minst
koldioxidutsläpp, det senare är en realitet, trots allt renare motorer och 4 taktare, eftersom skoterkörningen ökar.
Finns alternativa turistnäringar till fjälls vintertid som partierna kan tänkas arbeta för att införa ?
Till Socialdemokraterna följande fråga: Ni vill ha en större rätt till fri skoteråkning för lokalbefolkningen än tillresande, vilket kan ses som behjärtansvärt för kommunens innevånare.
Men hur tänker ni er att kontrollen av vem som kör skotern skall ske? Och varifrån skall de pengarna tas? Enligt mitt förmenande skulle det krävas en mycket stor insats personalmässig.
Vore bra om även Centern ger sin uppfattning.
Arjeplogs Kommun arbetar för turism tillsammans med Swedish Lapland på ganska bred front så skoter är definitivt inte det enda. Vi jobbar just nu i ett försöksprojekt som har att göra med skoterkörningens positiva och negativa effekter med inspiration från bl a Frostviken. Där har man gjort försök med att avsätta vissa områden som ”tillåtna” i stället för att bara prata om förbudsområden. Här skulle man kunna tänka sig en viss differentiering för lokalbefolkningen.
Slitaget är inte så stort så länge man kör på snö och is, störning av rennäring klaras så länge renarna vintertid kan beta i ett annat område närmare kusten. Utsläppen är lite knepigare – låt oss se vad vi kommer fram till i projektet. Ska man vara krass så vill vi helst se trafik från människor som lämnar pengar efter sig till turistidkarna i kommunen i form av boende, mat och restaurangbesök.
Kontroll av vilka som kör var, är redan idag en utmaning. Polisen avsätter inte särskilt mycket resurser för kontroll och mycket bygger på att man själv håller reda på vilka områden som är tillåtna och vilka som är förbjudna. Om det är bra eller inte kan man självklart diskutera. Ju bättre skoterleder desto mer kanaliseras trafiken.
Det finns regler kring var och vad som krävs för att få köra skoter på olika områden. När rådande regler om vilket underlag/snödjup och platser följs ska förhoppningsvis slitage på skog och mark inte ske. Dock så finns, Precis som det står i inledningen, det personer som inte respektera dessa regler och som blir svårt att ta tag i. Polisen behöver i så fall fler resurser för att utföra kontroller, vilket är något som kan önskas men fattas på en högre nivå än i kommunen.
Swedish Lapland är även de delaktiga i att utveckla turismen i kommunen. Det finns bland annat möjlighet för längdskidåkning, fiske (där man inte behöver skoter för att ta sig), Top of Arjeplog har haft toppar att ta sig till på vintertid med antingen skidor eller snöskor. Vi i Liberalerna ser att politiken ska finnas till för att underlätta företagsamheten i kommunen och välkomnar alternativa turistnäringar i hela kommunen.
Många samebyar har vinterbetesområden närmare kusten och vid de tillfällen renarna vistas i sina områden brukar det ofta trädas in förbudsområden för skotertrafik. Skulle det förändras är det just i dialogen mellan alla aktörer som vill vistas i området som det ska finnas en lösning.
Den miljömässiga biten är något som Sverige generellt arbetar med oavsett fordon. Att skoterkörning finns är fantastiskt och gör att människor inte bara kan förflytta sig i vår vackra natur utan kan också vara ett fritidsintresse för bland annat friåkning.
Vill också påpeka att det är viktigt att komma ihåg att det inte endast är uppe i fjälls som turismen ska fungera vintertid. Det finns många fina områden som ligger nere i skogslandet och dessa ska också få möjligheter till utveckling.
Tack för dina frågor Helen. Du kan räkna med att få svar från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Liberalerna. Centern har tyvärr dock tackat nej till att presentera sin politik och svara på väljarnas frågor här.
Tack för info Marianne!